Hvad er squat? Test af squat program

Hvad er squat?

Vil du gerne have større ben, når du går i fitness? Et par gode ben bidrager til en overall æstetisk krop, som både har kosmetiske samt generelle fysiske fordele. Dog er dette en øvelse der deler vandene, i forhold til om den skal laves eller ej. Her hos SteenFitness kommer der hermed et in-depth review af squatten med for og imod.hvad er squat

I 30 dage har vi testet et squat program, for at kunne anmelde virkningen af dette.

Før vi går i gang, er det relevant at diskutere den korrekte udførsel af squatten.

Hvordan laver man squat?

Udførelsen af squat er et “lower body movement”, altså den nedre del af kroppen der aktiveres. Øvelsen udføres typisk med en barbell på ryggen, men selve udførelsen er ens med eller uden vægt.

  1. Start med at stå oprejst, med føderne lidt bredrere end skulderbredde.
  2. Vinkel dine fødder en lille smule væk fra dig selv
  3. Spænd i maven
  4. Skub langsomt hoften tilbage, mens du bevæger dig ned
  5. Gå efter at komme ned i en 90 graders vinkel.
  6. Press igennem hælene og kom tilbage til startposition.

Ved udførelsen er det et par tips and tricks:

  1. Hold altid hælen i jorden under hele udførelsen
  2. Hold altid brystet høj
  3. Krum ikke forover i ryggen
  4. Pres dine knæ udaf under hele øvelsen.

For videodemonstration, se nedenstående:

Hvilke muskler trænes ved squat?hvad er squat

Som tidligere nævnt træner squat-øvelsen i høj grad den nedre del af kroppen. Øvelsen er en såkaldt “compound movement”, da øvelsen rammer flere af kroppens mulsker på samme tid.

Øvelsen rammer dermed følgende muskler: Lår, baglår, læg, lænd og mavemusklerne. Dertil er det bekræftet at squatten bidrager til den generelle opbyggelse af muskler i den menneskelige krop.

 

Squat program review – er det godt?

Her hos SteenFitness har vi i den seneste måned implementerede squat-øvelsen i vores ugentlige træningsprogram. Squatten har været implementeret med henblik på at få mere markederede lårmuskler og veltrænede ballemuskler. Ligeledes var generel styrke højt prioriteret. Efter at have benyttet øvelsen i en måned var resultaterne tydelige: Jeg havde fået mere markerede lår, samt større ballemuskler. Dertil var min generelle form forbedret, og jeg følte mig stærkere i min nedre del af kroppen. Dette medførte bla. stor fremgang i øvelser som dødløft. Jeg fulgte de tips og tricks der er beskrevet i denne artikkel, og oplevede ingen ubehag eller skader. Jeg anbefaler derfor alle der kan og vil, at implementere denne øvelse i sit faste træningsprogram. hvad er squat

Summary
Review Date
Reviewed Item
Squat-Øvelsen
Author Rating
51star1star1star1star1star
Product Name
Squat Øvelse
Price
USD 0,05
Product Availability
Available in Stock